Overslaan en naar de inhoud gaan

Beroepsziekten melden

In de huidige Arbeidsomstandighedenwet staat dat de verplichting om beroepsziekten te melden ligt bij ‘de persoon die belast is met de bijstand bij de begeleiding van werknemers die door ziekte niet in staat zijn hun arbeid te verrichten.’ Dit is meestal de bedrijfsarts maar kan ook een keurings- of verzekeringsarts zijn. Deze artsen kunnen beroepsziekten en arbeidsgebonden aandoeningen hier eenvoudig digitaal melden. Een uitgebreide instructie om beroepsziektemeldingen te doen kunt u hier vinden.

Hoe meer artsen beroepsziekten melden, hoe vollediger het overzicht. Ook nieuwe beroepsziekten kunnen hiermee worden opgespoord. Met een goed overzicht werkt het NCvB aan het bevorderen van de kwaliteit van preventie, (vroeg)diagnostiek, behandeling en begeleiding van arbeidsgebonden aandoeningen. Uw medewerking wordt bijzonder gewaardeerd!

Wilt u zich registreren om beroepsziekten te melden, klik dan hier.

Via onderstaande knop kunt u inloggen in het meldingssysteem van het NCvB.

 

Vragen over het melden van beroepsziekten, kunt u stellen via de helpdesk.